Member companies

Companies

CMQ GHT

The Campus des Métiers et des Qualifications GASTRONOMIE, HÔTELLERIE et TOURISMES Occitanie federates the actors with the aim of promoting the employability of its learners. By relying on research and innovation, it provides answers to the expectations of professionals. Through the construction of professionalization paths and the diversity of the training it offers, it supports lifelong training.

STRATEGIC ALLIANCES FOR A DYNAMIC NETWORK

The Gastronomy, Hospitality and Tourism Professions and Qualifications Campus brings together a number of players in the sector in its network:

  • Public institutions,
  • vocational and technological education institutions,
  • universities and research laboratories,
  • public and private continuing education and apprenticeship organizations,
  • representatives of the business world, federations and companies

These strengthened partnerships participate in the orientations, decisions and actions implemented by the Campus.
Its projects may have a territorial, national or international dimension.

PROFESSIONAL MEMBERS FOR STRATEGIC LINES OF BUSINESS

The professional federations and associations that are members of the Campus :

UMIH

HOTEL AND RESTAURANT INDUSTRY

  • UMIH : Founding member of Campus – the leading professional organization of independent cafés, hotels, restaurants in France
GNI SYNHORCAT
  • GNI SYNHORCAT : Professional organization of hotels, cafés, restaurants, caterers, reception organizers, freelancers.
OMBRELLE
OUTDOOR HOTELS

OUTDOOR HOTELS

  • FHPA LR : Founding member of the Campus – the main union of the outdoor hotel industry covering the territory of the Campus
TOURISM

TOURISM

  • TRAVEL COMPANIES : Employers’ representative body for the travel industry and the travel trades

OPCO

At the service of employees and companies, since the beginning of 2019, the COmpétences Operators have replaced the Organismes Paritaires
Collecteurs Agréés (OPCA) with significantly different missions:

  • APPRENTICESHIP : financing professional training.
  • SKILLS DEVELOPMENT: promoting the professional transition of employees.
  • ADVICE TO BUSINESSES: accompaning small businesses and employees towards training”.

The branches covered by the Campus are represented by 4 OPCOs:

  • ESSFIMO labour-intensive companies – UNHCR
  • AFDAS : Outdoor Hotels / Tourism Organizations
  • MOBILITY : Tourism / A.V. & personal
  • OCAPIAT: food sector
CRT

ASSOCIATION

  • CRT : Regional Committee of Tourism Occitania – Its objective is to initiate a cooperative vision of the action of tourism promotion organizations, to define actions to be mutualised and actions specific to each structure or territory.
UNAT
  • UNAT : an association recognised as being of public utility, head of the Social and Solidarity Tourism network. The UNAT represents the main non-profit tourism players committed to promoting holidays for the greatest number of people.
AFDET
  • AFDET : French Association for the Development of Technical Education. Co-engagement of the economic and educational worlds in the service of young people and lifelong learning.

Vous êtes une entreprise :
Pourquoi devenir membre du campus ?

Le Campus est un lieu d’échanges qui permet aux entreprises de faire entendre leur parole en matière de formation.

Le Campus recueille les besoins en compétences des partenaires économiques pour mettre en adéquation l’offre de formation.

Des actions de découverte des métiers, job dating et un plan de communication web sont mis en place pour améliorer l’attractivité des métiers du campus et faire évoluer les représentations en particulier chez les jeunes filles. Ainsi, les entreprises membres du campus valorisent leur marque employeur auprès des publics du campus.

  • Améliorer la visibilité de l’offre de formation, valoriser les compétences, les savoir-faire des entreprises du territoire
  • Valoriser la marque employeur des entreprises membres auprès des publics du campus
  • Informer et rapprocher les écoles du monde de l’entreprise.
Améliorer la visibilité de l’offre de formation, valoriser les compétences, les savoir-faire des entreprises du territoire
Valoriser la marque employeur des entreprises membres auprès des publics du campus
Informer et rapprocher les écoles du monde de l’entreprise.

Devenir membre professionnel du campus, c’est partager des valeurs, des savoir-faire et renforcer des synergies : PARTENARIAT DE CONFIANCE, COLLABORATION ECOLE – ENTREPRISE, VALORISATION DU DÉVELOPPEMENT ÉCONOMIQUE, ATTRACTIVITÉ DU TERRITOIRE

Vous êtes élève, étudiant ou adulte en formation continue :
Le campus met à votre service un réseau d’entreprises

Grâce à son réseau de partenaires, le campus permet à ses apprenants de :

  • S’orienter vers des métiers d’avenir,
  • D’être mieux formé aux compétences nouvelles,
  • Mieux réussir son parcours de formation en choisissant la voie qui lui convient,
  • D’être mieux accompagné dans son insertion professionnelle : appui des tuteurs d’entreprise, mise en relation, accompagnement tout au long du parcours
  • Pour les salariés, le campus propose des modules de formation dédiés aux adultes en formation professionnelle continue.
Le campus met à votre service un réseau d’entreprises

Une pépinière d’entreprises pour faciliter le recrutement et l’insertion professionnelle

Attirer davantage de partenariats et de structures dans les filières créatrices d’emploi.

  • 38 000 Entreprises liées au secteur
    tourisme, hôtellerie, restauration
  • 96500
    emplois touristiques
  • 1ère région :
    taux de création d’entreprises
  • 1ère région thermale
    – 30 stations
  • 1ère région :
    capacité d’accueil
  • 1ère région accueil et
    fréquentation de touristes français
  • 1ère région :
    nuitées en hôtellerie de plein air
  • 20 stations
    touristiques littorales
  • 43 domaines touristiques
    skiables
  • 182
    Offices du tourisme
  • AV ; TO ;
    Associations de tourisme

HÔTELLERIE RESTAURATION
différents concepts : rapide, collectivité, traditionnel, gastronomique, haut de gamme ; éphémères ; nomades

  • 2044 établissements hôteliers
  • 600 établissements d’hébergement collectif

OUTDOOR HOTELS

  • 1326 établissements